Sajtómegjelenések

Lemezkritika - Ernest Bloch CD



2014.10.01


Ernest Bloch három művét rögzítette Naxos-felvételen a MÁV Szimfonikus Zenekar, a korábbi gyakorlatot követően Mariusz Smolij vezényletével. A szólista a remek kínai művésznő, Hong-Mei Xiao, aki hangszerére, brácsára átdolgozta a Baal Shem (eredetileg hegedűre szánt) szóló-szólamát.

A svájci zeneszerző, aki Bartók és Kodály kortársa volt, napjainkban a kevéssé ismert 20. századi komponisták közé tartozik világszerte, jóllelehet életében – elsősorban az USA-ban – idős korában rendkívüli népszerűségnek örvendhetett. Életművéből leginkább azok a darabjai ismertek, amelyek címükben-programjukban zsidó tematikájúak (tehát speciális összeállítású műsorokban kerülnek előadásra).

A korongot hallgatva, óhatatlanul is zenetörténeti észrevételeket teszünk. Erőteljesen szembesülünk az úgynevezett „zenei köznyelv” megszűnésének jelenségével. Azaz, a ritkán hallható daraboknak köszönhetően hangzásélmény segítségével éljük meg az egyébként tudott tényt, amikoris a zeneirodalom sokszínű szövetében felfigyelhetünk egy sajátos színre-tónusra. A három kompozíció aligha ad keresztmetszetet a szerző munkásságáról/stílusáról, de sokatmondó a zenei világát illetően.

Bloch életművében nem véletlenül kap megkülönböztetett helyet a vonós-muzsika (szólistaként a hegedű). Bloch maga is tehetséges hegedűs volt, értékeire a genfi konzervatórium professzoraként Émile Jacques-Dalcroze figyelt fel, Bloch később Eugène Ysaÿe-nál is tanult Brüsszelben. Komponistaként viszonylag későn tudott érvényesülni, s voltaképp csak műveinek kedvező amerikai fogadtatása inspirálta kizárólagos alkotómunkára.

A felvételen szereplő művek a már elismert mester alkotásai. Közülük a legkorábbi a brácsa-zongorára komponált Szvit, amellyel átütő erejű sikert aratott 1919-ben, s amelyet hamarosan brácsa-zenekar apparátusra is átdolgozott. Eredetileg programzenei címeket adott a tételeknek, később eltekintett ettől, szabad teret hagyva a hallgatók fantáziájának. Hasonlóképp a tételcímek ismerete nélkül is élvezetes hallgatnivalót jelent a másik két mű, a Baal Shem (1923) és a Suite hébraïque. Az előbbiben a szélesen áradó középtétel (Nigun – Improvizáció), az utóbbiban a II. és IIII. tétellel egyensúlyt tartó nyitótétel (Rapszódia) felépítése a legkomplexebb. Bloch számára a zsidósága nem vallási kötődést jelentett, hanem elsődlegesen kulturális vonatkozásban tekintette meghatározónak. Hasszid népzenei fordulatok hatják át több kompozícióját, anélkül, hogy tudatos-konkrét idézeteket alkalmazna. Debussy zenéje is alapvető inspirációt jelentett számára, ami főként harmóniavilágára hatott. Jellegzetessége – legalábbis a remek előadást hallgatva – a pregnáns ritmikus fordulatok alkalmazása, a mondókára, kiszámolóra emlékeztető ritmikus profilú szegmensek egyúttal a formai tagolás funkcióját is betöltik.

A felvételt, amely 2010-ben és 2011-ben került rögzítésre a Magyar Rádió 22-es stúdiójában, csak dicsérni lehet. Ezúttal a technikára sem lehet panaszunk; a hangzás tere ideális, a nem különösebben bonyolult hangszerelés ellenére színgazdag hangzásvilág uralkodik az első hangtól az utolsóig. A hallgató gondtalanul átadhatja magát a gyönyörködésnek. Meggyőzőek a hangszín-arányok, a dallamok áradóak, s a ritmikus patternek is már-már szín-effektusként hatnak. Hong-Mei Xiao szuggesztív, elhitető erejű játékát hallgatva csak azon csodálkozunk: vajon miért nem kapnak helyet koncertműsorokban is ezek a művek.

S ne hallgassuk el, hogy nem csupán a recenzens maradéktalan tetszését sikerült elnyernie az előadásnak: rangos elismerésben részesült az Amerikai Egyesült Államokban is, ahol az 1935-ben alapított American Record Guide (ARG) magazin díját idén ennek a felvételnek ítélték a független kritikusok. Akkor is büszkék lehetünk rá, ha tudjuk: Amerikában mindig ismertebb-kedveltebb volt Bloch zenéje, mint idehaza.

Bárcsak hasonló fogadtatásra találna az együttesnek és Hong-Mei Xiao-nak a készülő új felvétele is – és a hangversenylátogató abban is reménykedik, hogy élőben is hallhatja majd valamelyik közös produkciójukat. (NAXOS 8.570829)

http://www.zene-kar.hu/pdf_cikkek/zenekar_ujsag_15_01/204