Sajtómegjelenések

A MÁV Szimfonikusok vendége: a Curtis Intézet



2013.06.01

A világ egyik legmagasabb színvonalú, legnevesebb zenei intézménye, az észak-amerikai Curtis Institute művészei vendégeskednek a MÁV Szimfonikus Zenekarnál június 23. és 28. között, három koncert erejéig.

Az olvasó nem is sejti, milyen magával ragadó és izgalmas történet a világhírű Curtis históriája. Egy jómódban élő hölgy, Mary Louise Curtis Bok alapította, a philadelphiai sajtócézár, Cyrus H. K. Curtis leánya. Az intézmény - Mary Louise legkedvesebb álma - 1924. október 13-án az ünnepélyes megnyitóval öltött testet. Az alapító célja az volt, hogy a Dél-Philadelphiában élő, kulturálisan és anyagilag hátrányos helyzetű, ám rendkívül tehetséges gyermekek számára lehetővé tegye a zenei pályafutásra való felkészülést egy szigorú szakmai előírások szerint működő konzervatóriumban.

A Curtis jócskán megelőzte korát és korunkat is - ugyan hol volt akkor még az El Sistema? Az iskola oktatási rendszerének felépítéséhez olyan mesterek adtak tanácsokat, mint a legendás karmester, Leopold Stokowski vagy a kiváló Josef Hofmann zongoraművész. Az iskola különlegességét az adta, hogy a Curtis 1928-tól máig érdemeken alapuló, a tandíj teljes összegét kiváltó ösztöndíjat biztosít minden diákjának, akár alap-, akár posztgraduális képzésben vesz részt. „Csak" a kitűnő tanulmányi eredmény és az ígéretes művészi tehetség az alapkövetelmény.

Kezdettől rangos muzsikusok tűntek fel a tanári karban, Efrem Zimbalist, Rudolf Serkin, Gary Graffman és mások. A hangszeres szakok mellett énekes képzést is indítottak, így emlékezetes ősbemutatók színhelye volt a Curtis. 1931-ben Leopold Stokowski vezényletével Amerikában itt hangzott el először Alban Berg Wozzeckje, és a Curtis színpadán tartották 1937-ben Menotti Amélia bálba megy című operájának világpremierjét. Magyar vonatkozás: Reiner Frigyes bő évtizeden át oktatta a jövő dirigenseit. A világhírű csellista, Msztyiszlav Rosztropovics kijelentette: „A Curtis kimagaslik - nemcsak az Egyesült Államokban, hanem az egész világon."

A Curtis „öregdiákjait": a hangszeres szólistákat, zeneszerzőket, karmestereket, az énekesek sokaságát rangos díjakkal tisztelik meg. A világ vezető zenekaraival dolgoznak: a milánói Scalában, a londoni Covent Gardenben, a bécsi Staatsoperben, a San Franciscó-i Operában vagy a New York-i Metropolitanben lépnek fel.

A Curtis saját neveltje az intézmény elnöke, Roberto Díaz brácsaművész is, aki 1984-ben diplomázott. A nagyvilágot - Európát is - bejárta, majd az alma materbe visszatérve előbb a brácsa szakot vezette, jelenleg első számú irányítója az intézménynek. Az ő pályaképe, változatos és zenetörténeti szempontból is érdekes diszkográfiája külön írást érdemelne. Annyi biztos, hogy Lendvai György, a MÁV Szimfonikusok igazgatója kitűnő érzékkel hívta meg 2010-ben egy koncertre a muzsikusként aktív elnököt, játsszon a zenekarral. Így a magyar közönség is megismerhette az 1595-ből való Amati brácsa éteri hangját.

A Curtis-kapcsolat másik jelentős tényezője Teddy Abrams szerződtetése volt, aki rezidens karmesterként töltötte a MÁV Szimfonikusokkal a 2011/12-es évadot. A komponálás mellett dirigensként, valamint klarinét- és zongoraművészként egyaránt jeleskedő fiatal zenész nem mellékesen szenvedélyes pedagógus. Most jeles kollégáival: Harrison Hollingsworth-szel, Josef Špačekkel, Gabriel Globus-Hoenich-hel egy hétig vendégeskedik és muzsikál együtt a MÁV Szimfonikusokkal.

A közönség is profitálhat a Curtis-hétből: június 23-án Teddy Abrams együttese, a Sixth Floor Trio lép fel a MÁV Zenekar próbatermében. 26-án a Nemzeti Múzeumban Brahms, Mahler és Strauss darabjai mellett a klasszikus amerikai zenéből adnak ízelítőt a Curtis művészei. Június 28-án ismét a MÁV Szimfonikusokat vezényli Teddy Abrams; Gershwin Egy amerikai Párizsban című darabja mellett Dvořák 9., „Új világ" szimfóniáját, valamint Barber Hegedűversenyét hallgathatják meg az érdeklődők, Josef Špaček előadásában.

http://www.muzsikalendarium.hu/muzsika/index.php?area=article&id_article=3696&hl=M%C3%81V