Sajtómegjelenések

Orosz est a Zeneakadémián



2015.10.27

A MÁV Szimfonikus Zenekar Lukács Miklós bérletének első koncertjének programja két orosz szerző műveiből állt, a 175 éve született Csajkovszkij két nagyon ismert darabja, és a kevéssé ismert Glazunov egyetlen hegedűversenye szólalt meg. Az előadást egy díjátadó előzte meg, Bálint Angéla másod-koncertmester kapta az elismerést. Magam a kórusülésen kaptam helyet, ezért a rádióközvetítést is meghallgattam.

Csajkovszkij 1812 - nyitánya nagyon hálás darab, a zene és a hangszerelés egyaránt mutatja a napóleoni sereg és az oroszok harcát, utóbbiak győzelmét. A Megváltó Krisztus Székesegyház felszentelésére komponált nyitány két himnuszrészletet is tartalmaz, a Marseillaise-t és az orosz cári himnuszt, a partitúra harangokat és ágyúlövést is kér (a nagydob helyettesíti a lövéseket). A MÁV Zenekar előadásában jól szólalt meg a darab, rezesek különös méltóságot adtak a nyitánynak. Egyes szakaszokat Csaba Péter a megszokottnál lassabb tempóban kért, de a hangokat kitöltve játszotta a zenekar. Kellemes, szép dinamikai részekkel megvalósított nyitányt hallottunk, nagyon jó zárással.

Glazunov a-moll hegedűversenye (a-moll, Op. 82.) nem tartozik a leggyakrabban játszott koncertek közé, Glazunov más darabja is alig szólal meg, pedig a szerző I. szimfóniája annyira tetszett Lisztnek, hogy előadatta. A Hegedűverseny ajánlása Auer Lipótnak szól (Csajkovszkij hegedűversenyét is a magyar hegedűművésznek szándékozta dedikálni, de Auer visszautasította a mű nehézsége miatt), ő is mutatta be 1905-ben. Az a-moll hegedűverseny hangszerelése nagyon gazdag, szép hangszínekkel segíti a zenekar a szólóhangszer dallamainak kibontakozását. Alekszandr Konsztantyinovics Glazunov a romantika jegyeit vonultatja fel egybekomponált darabjában, érdekes módon a rusztikus, oroszos hangvétel csak a versenymű nagyobb, záró szakaszában szólal meg.

Baráti Kristóf szólójával hangzott el a mű, hihetetlen szépséggel játszott most is a fiatal művész. Az egybekomponált darab minden pillanata csodálatos volt, az az olvadékony, sokszor fürge, elegáns hegedűhang, ami Baráti jellegzetessége, ebben a versenyműben különösen jól érvényesül. Baráti játéka fantasztikus, sokan várták játékát, korábban már hallhattuk tőle a darabot . A kettős fogások, az üveghangok, a karakterek kiváló megjelenése, a zenei megvalósítás emlékezetessé teszi az előadást, Baráti most is úgy játszott, hogy lemezre lehetett volna venni. A zenekar Baráti Kristóf nagyszerű partnere volt, Csaba Péter vezényletével a szép hangszínek tobzódtak, szépek voltak a fuvolaszólók, a rezesek megszólalásai. Nem csoda, hogy percekig zúgott a taps.

Ráadásként két tételt is hallhattunk Baráti Kristóftól, Bach g-moll partitájának záró Presto tételét , és Ysaye II. szonátájának Obsessionját (mindkét műből készült Barátival lemezfelvétel, több koncerten is elhangzott a két mű, vagy tételei)

Az orosz est Csajkovszkij emblematikus VI., moll (Patetikus) szimfóniájával zárult, a mű a szerző hattyúdala. Maga is nagyon szerette a szimfóniáját, egyfajta összegzésnek tekintette Mogyeszt testvérével együtt (akitől a melléknév is származik).

A (Csajkovszkij által kedvelt) mély tartományban induló nyitó tétel nagyon szép pillanatokat hozott, különösen tetszett az elomló melléktéma a vonósokon, nagyszerű karaktert hallottunk, de nem lehet elhallgatni a különösen sok pontatlanságot, a hangszercsoportok közti tempókülönbséget (itt már a nézőtéren ültem). A belső, vagy nem fontos szólamok kiemelése nem mindig történet meg (skálamenetek a hegedűn), a szünetek feszültségét is hiányoltam, leginkább a tétel ff felcsattanó akkordja, a Vivo szakasz előtt. Nem érezte a hallgató azt az iszonyatos feszítő érzést a largamente rávezetéséhez vezető úton, a tempó lassúnak tűnt (a kitöltetlenség miatt). Kellemes volt az 5/4-es keringő, a III-ban (Allegro molto vivace) is lassabb tempót kért helyenként Csaba Péter – az ismertető lap száguldóan gyors a tétel –, az indulóba torkolló zárás így is tetszett a közönségnek. A fájdalommal teli záró tétel nagyon szépen szólt, csodás, kifejező részekkel.

A MÁV Zenekar hangulatos koncertet adott, Baráti Kristóf játéka feledhetetlen, köszönet a Glazunov-versenymű műsorra tűzéséért.