OPEN DAY KONCERT – ingyenes

Róbert Farkas

2022. May 14.
6 PM
Budapest
Magyar Nemzeti Múzeum kertje
Google Map

PROGRAM

Suppé: Könnyű lovasság - nyitány
Dukas: A bűvészinas – szimfonikus scherzo
J. Strauss: A denevér - nyitány
Bizet: Carmen – szvit

CONDUCTOR

Róbert Farkas
The 2022/2023-as évadot a hagyományokhoz híven egy szabadtéri, ingyenes OPEN DAY koncerttel köszönti a MÁV Szimfonikus Zenekar. Ezen a – remélhetőleg – szép idővel beköszöntő késő tavaszi – koranyári estén élvezetes, szórakoztató zenével kedveskedünk hallgatóinknak.

SUPPÉ:  KÖNNYŰ LOVASSÁG - NYITÁNY
Franz von Suppé (1819-1895) osztrák zeneszerző a híres Strauss dinasztia kortársa volt, nagyszerű művekkel járult hozzá, hogy a korabeli bécsi muzsika, az operettek és a keringők meghódítsák az egész világot. A könnyű lovasság című operett cselekménye nagyrészt magyar huszárok között játszódik, ezért az operett nyitányában hallhatunk egy igazi lovasssági indulót és magyar verbunkos dallam feldolgozását is.

DUKAS: A BŰVÉSZINAS
Paul Dukas (1865-1935) francia zeneszerző korának egyik legképzettebb és legmegbecsültebb, sűrűn szereplő és sokat játszott zeneszerzője volt. A párizsi Conservatoire zeneszerzés tanára volt, a XX. század későbbi neves zeneszerzői közül többen is tanultak nála. A bűvészinas úgynevezett programzene, Goethe hasonló című balladája nyomán keletkezett. A benne leírt történet  akár tragédiával is végződhetne, de Goethe nem ezt teszi, a ballada főszereplője ezáltal nem áldozattá, hanem nevetségessé válik. A történet hőse, még szinte gyermek bűvészinas egyedül marad otthon és elhatározza, hogy kipróbálja tudományát, amit mesterétől ellesett. A megtanult varázsige segítségével életre kelti a söprűt, felöltözteti és megparancsolja neki, hogy hordjon vizet a folyóról. A söprű engedelmeskedik és csakhamar a ház minden edénye megtelik vízzel, ekkor azonban a bűvészinas elfelejti a másik varázsigét, amivel a varázslatot visszavonhatja. A víz már-már elárasztja a házat, a bűvészinas erőszakkal támad a söprűre, majd baltával kettéhasítja, aminek következtében most már mind a két darab hordja a vizet. Szerencsére megérkezik a mester, aki egyetlen szavával leállítja a söprűt és megmenekíti a házat az özönvíztől. A rendkívül szellemes zene szinte láttatja a hallgatóval a történetet. A megelevenedő söprűt a fagott „személyesíti meg”, a kétségbeesett fiú segélykiáltásait hangfogós trombiták tolmácsolják. A darab hangzása igazi francia módon színes, a régi, romantikus zenétől még nem teljesen elszakadó, de újszerű, fanyar harmóniák szólnak benne. Mindezt nem csodálhatjuk, hiszen 1896-ban mutatták be, amikor már küszöbön állt a 20. század modern zenéjének kialakulása.

Ifj. JOHANN STRAUSS: A DENEVÉR – NYITÁNY
Ifj. Johann Strauss (1825-1899), a „keringőkirály” az egész világot meghódította, Oroszországtól Amerikáig. Az a szórakoztató zene, amelyet igen magas színvonalon művelt, hatással volt korának sok, ú.n. „komoly” zenét művelő zeneszerzőjére is. Nagysikerű operetteket is komponált, közöttük legsikeresebb a Denevér, amelynek cselekménye szilveszter éjszakáján játszódik, ezért sok operaházban minden szilveszter estén előadják.  A színjáték zenekari előjátéka az operett legszebb dallamait mutatja be, hallható még az éjféli 12 harangütés is.

BIZET: CARMEN - SZVIT
Georges Bizet (1836-1875), a fiatalon elhunyt, rendkívül tehetséges zeneszerző Carmen című operája egyes statisztikák szerint a világ legtöbbet játszott operája. Nehéz elhinni, hogy ez a mű bemutatóján nem aratott sikert, olyan nagyszerű zene. Tele van szebbnél szebb dallamokkal, zenei ötletekkel, úgy fejezi ki a szereplők lelkivilágát, hogy a hallgató is tökéletesen együttérez velük. Remekül jellemzi a cselekmény helyszínét, Spanyolországot, a drámai jelenetekben pedig izzik a levegő a színpad fölött. Az opera részleteinek zenéjéből, már a zeneszerző halála után zenekari szviteket állítottak össze, amelyek úgy szólnak, ahogyan Bizet megkomponálta, csak az énekesek hiányoznak belőle. Az ő szólamaikat egy-egy hangszer, vagy hangszercsoport játssza. A szvitekben benne van a nagy tömegjelenetek, a bikaviadal helyszínét körülvevő népünnepély zenéje, a híres énekszámok, mint a torreádor dala, Carmen híres áriái, a második felvonás kocsmajelenete a szédítő cigánytánccal. A hangversenyeken mindig a karmester választja ki, hogy a változatosság igényének megfelelően a szvitek melyik részletét, vagy éppen az egészet adják elő. Akik ismerik az operát, örömmel fedezik fel ezeket a részleteket, akik pedig nem ismerik, ugyanolyan örömmel hallgatják az operarészletek vérpezsdítő zenéjét.

Az est karmestere: FARKAS  RÓBERT

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterképző tanszakának elvégzése után Berlinben, az ottani Zeneakadémián tökéletesítette tudását, majd különböző városok operaházaiban vezényelt előadásokat. Mindemellett megtartotta kapcsolatát a hazai zenekarokkal is. 2021 ősze óta a MÁV Szimfonikusok vezető karmestere.