Hungarian contemporary music evening
| 2025. November 7. | |
| 7 PM | |
| Budapest | |
| Music Rehearsal Studio of the MÁV Symphony Orchestra | |
| Google Map |
PROGRAM
Dobri Dániel: Oltre il Fiume
Sugár Miklós: Extraction
Tóth Péter: Rapszódia
Hollós Máté: Három az egyben
Bella Máté: A csillagos ég alatt
Madarász Iván: Örvény a kristályban
Kutrik Bence: Crossing VI
Sugár Miklós: Extraction
Tóth Péter: Rapszódia
Hollós Máté: Három az egyben
Bella Máté: A csillagos ég alatt
Madarász Iván: Örvény a kristályban
Kutrik Bence: Crossing VI
FEATURING
Pintér Dávid - hegedű
Nagymengyi Dóra - hegedű
Jobbágy Andor - brácsa
Richárd Rózsa - cello
Páljános Anna - fuvola
Váray Rita - zongora
Sólyomi Pál - klarinét
Balaskó Mária - zongora
Farkas Olívia - cselló
Blaga Dávid - fagott
Somogyi Barnabás - hegedű
Balogh Zsolt - zongora
Vámos Marcell - cselló
Fügedi Judit - angolkürt
Nagymengyi Dóra - hegedű
Jobbágy Andor - brácsa
Richárd Rózsa - cello
Páljános Anna - fuvola
Váray Rita - zongora
Sólyomi Pál - klarinét
Balaskó Mária - zongora
Farkas Olívia - cselló
Blaga Dávid - fagott
Somogyi Barnabás - hegedű
Balogh Zsolt - zongora
Vámos Marcell - cselló
Fügedi Judit - angolkürt
Dobri Dániel: Oltre il fiume Hungarian premiere
Másnap csakugyan elmentek a Valle Giuliába. Megnézték a sírokat, a szarkofágokat, amelyek fedelén az öreg halott etruszkok vígan éltek, ettek, ittak és ölelgették feleségüket, hirdetve az etruszk filozófiát, amit ugyan le sosem írtak, mert az etruszkok oly bölcsek voltak, hogy irodalmat egyáltalán nem fejlesztettek ki kulturális életük folyamán, ellenben a szobrok arcáról félreérthetetlenül le lehet olvasni: csak a pillanat számít, és a szép pillanat sosem múlik el...
Egy szekrényben szoborcsoportok álltak: álmatag férfiak, akiket nők vezetnek, álmatag nők, akiket szatírok vezetnek vagy ragadnak el.
- Mik ezek? - kérdezte Mihály meglepve.
- Ez a halál - mondta Waldheim, és hangja egyszerre éles lett, mint mindig, mikor valami komoly tudományos dologra került szó. - Ez a halál; vagy talán inkább a meghalás. Mert az nem ugyanaz. Ezek a nők, akik elcsalják a férfiakat, ezek a szatírok, akik elragadják a nőket, haláldémonok. De figyeled? A nőket férfi-démonok ragadják el, a férfiakat női démonok. Ezek az etruszkok nagyon jól tudták, hogy a meghalás erotikus aktus.
A fenti részlet Szerb Antal magyar író Utas és holdvilág című, kultikus regényéből származik, amelynek központi motívuma az etruszk kultúra halálfelfogása. Jelenleg éppen e mű alapján írom első nagyoperámat Budapesten, egy hároméves zeneszerzői ösztöndíjprogram keretében, így különösen nagy inspirációt jelent számomra, amikor 2025 tavaszán Flavio Colusso zeneszerző-karmester felkérésére lehetőségem nyílt egy vonósnégyest komponálni a római Etruszk Múzeum szakrális és kultikus terébe. A darab gondolati ívét egy elképzelt etruszk sírfelirat adja, amely az utazás, a halál, a szerelem és a víz motívumai köré szerveződik.
-
Sugár Miklós: Extraction
Darabomat 2017-ben írtam szólófuvolára, mintegy 7 percben. A darab négy részből áll: Az első „bevezető” egy lassan kialakuló hangsor, a második gyors felfutásokból és lefutásokból áll, míg a harmadik lassú, melodikus rész, a negyedik pedig finale, gyors zárórész.
-
Hollós Máté: Három az egyben
A 2010-es évek első felében elindult bennem egy klarinétdarab, csakhamar annak közelében egy gordonka és egy zongora szóló. Ahogy mintegy szimultán éltek gondolataimban, az az ötletem támadt, összeeresztem őket, egymás különféle zenei tematikájának egymásra hatásával formáljanak triót. Így keletkezett a Három az egyben, amely cím tehát nem a szokásos kereskedelmi reklámra hajaz, hanem a hangszerek és mondandójuk olyasfajta együttlétét teremti meg, amilyen három ember eleven társalgása.
-
Bella Máté: A csillagos ég alatt
Egy különleges darab – egy különleges történet: egy elismert építész 2020-ban megkeresett egy zeneszerzőt, hogy leánya esküvőjére komponáljon új zeneművet, amit az örömapa nászajándékul adhat az ifjú párnak. A magánmecenatúra korábbi korszakaiban természetes lett volna egy ilyen, a 21. században már különös eset. A kompozíció finoman utal az alkalomra: a zongora háttere előtt két hangszer duettjében beszéli el egy boldog szerelem történetét (előadható fagott és gordonka vagy két gordonka kettősével). A különféle zenei stílusok között otthonosan mozgó Bella Máté a velencei gondolások barcarolájára emlékeztető módon formálja meg a szerelmesek egymás iránt vágyódó énekét.
-
Madarász Iván: Örvény a kristályban
Ez a kompozíció egy ezzel egyidőben született másik darab ikre: Kristály az örvényben címmel. Mindkettő azt a művészeti alapproblémát teszi tárgyává, amely az ókori görög hagyományban a dionüszoszi és az apollóni ellentétében jelenítődött meg. A mozgás és a nyugalom, amely átszövi egymást; a mozdulatlanságban feszülő dinamizmus és a látszólag rendezetlen kavargás mélyén rejlő rend.
-
Kutrik Bence: Crossing VI
The Crossing VI című darabomat Baráth Nóra megrendelésére írtam. Ez a mű egy kamarazenei ciklus hatodik része – a címben szereplő szám is erre utal. A Crossing-sorozat (melynek címe átkelést jelent) olyan darabokat foglal magába, amelyeket eredetileg a gyász inspirált. A halált azonban nem szomorú hangvétellel közelítem meg, hanem mint egy ismeretlen határvidék megismerésének lehetőségét próbálom zeneileg kifejezni.
Másnap csakugyan elmentek a Valle Giuliába. Megnézték a sírokat, a szarkofágokat, amelyek fedelén az öreg halott etruszkok vígan éltek, ettek, ittak és ölelgették feleségüket, hirdetve az etruszk filozófiát, amit ugyan le sosem írtak, mert az etruszkok oly bölcsek voltak, hogy irodalmat egyáltalán nem fejlesztettek ki kulturális életük folyamán, ellenben a szobrok arcáról félreérthetetlenül le lehet olvasni: csak a pillanat számít, és a szép pillanat sosem múlik el...
Egy szekrényben szoborcsoportok álltak: álmatag férfiak, akiket nők vezetnek, álmatag nők, akiket szatírok vezetnek vagy ragadnak el.
- Mik ezek? - kérdezte Mihály meglepve.
- Ez a halál - mondta Waldheim, és hangja egyszerre éles lett, mint mindig, mikor valami komoly tudományos dologra került szó. - Ez a halál; vagy talán inkább a meghalás. Mert az nem ugyanaz. Ezek a nők, akik elcsalják a férfiakat, ezek a szatírok, akik elragadják a nőket, haláldémonok. De figyeled? A nőket férfi-démonok ragadják el, a férfiakat női démonok. Ezek az etruszkok nagyon jól tudták, hogy a meghalás erotikus aktus.
A fenti részlet Szerb Antal magyar író Utas és holdvilág című, kultikus regényéből származik, amelynek központi motívuma az etruszk kultúra halálfelfogása. Jelenleg éppen e mű alapján írom első nagyoperámat Budapesten, egy hároméves zeneszerzői ösztöndíjprogram keretében, így különösen nagy inspirációt jelent számomra, amikor 2025 tavaszán Flavio Colusso zeneszerző-karmester felkérésére lehetőségem nyílt egy vonósnégyest komponálni a római Etruszk Múzeum szakrális és kultikus terébe. A darab gondolati ívét egy elképzelt etruszk sírfelirat adja, amely az utazás, a halál, a szerelem és a víz motívumai köré szerveződik.
-
Sugár Miklós: Extraction
Darabomat 2017-ben írtam szólófuvolára, mintegy 7 percben. A darab négy részből áll: Az első „bevezető” egy lassan kialakuló hangsor, a második gyors felfutásokból és lefutásokból áll, míg a harmadik lassú, melodikus rész, a negyedik pedig finale, gyors zárórész.
-
Hollós Máté: Három az egyben
A 2010-es évek első felében elindult bennem egy klarinétdarab, csakhamar annak közelében egy gordonka és egy zongora szóló. Ahogy mintegy szimultán éltek gondolataimban, az az ötletem támadt, összeeresztem őket, egymás különféle zenei tematikájának egymásra hatásával formáljanak triót. Így keletkezett a Három az egyben, amely cím tehát nem a szokásos kereskedelmi reklámra hajaz, hanem a hangszerek és mondandójuk olyasfajta együttlétét teremti meg, amilyen három ember eleven társalgása.
-
Bella Máté: A csillagos ég alatt
Egy különleges darab – egy különleges történet: egy elismert építész 2020-ban megkeresett egy zeneszerzőt, hogy leánya esküvőjére komponáljon új zeneművet, amit az örömapa nászajándékul adhat az ifjú párnak. A magánmecenatúra korábbi korszakaiban természetes lett volna egy ilyen, a 21. században már különös eset. A kompozíció finoman utal az alkalomra: a zongora háttere előtt két hangszer duettjében beszéli el egy boldog szerelem történetét (előadható fagott és gordonka vagy két gordonka kettősével). A különféle zenei stílusok között otthonosan mozgó Bella Máté a velencei gondolások barcarolájára emlékeztető módon formálja meg a szerelmesek egymás iránt vágyódó énekét.
-
Madarász Iván: Örvény a kristályban
Ez a kompozíció egy ezzel egyidőben született másik darab ikre: Kristály az örvényben címmel. Mindkettő azt a művészeti alapproblémát teszi tárgyává, amely az ókori görög hagyományban a dionüszoszi és az apollóni ellentétében jelenítődött meg. A mozgás és a nyugalom, amely átszövi egymást; a mozdulatlanságban feszülő dinamizmus és a látszólag rendezetlen kavargás mélyén rejlő rend.
-
Kutrik Bence: Crossing VI
The Crossing VI című darabomat Baráth Nóra megrendelésére írtam. Ez a mű egy kamarazenei ciklus hatodik része – a címben szereplő szám is erre utal. A Crossing-sorozat (melynek címe átkelést jelent) olyan darabokat foglal magába, amelyeket eredetileg a gyász inspirált. A halált azonban nem szomorú hangvétellel közelítem meg, hanem mint egy ismeretlen határvidék megismerésének lehetőségét próbálom zeneileg kifejezni.
A MÁV Szimfonikus Zenekar a klasszikus repertoár mellett fontosnak tartja a kortárs magyar zeneszerzők műveinek rendszeres bemutatását is. Ezen az estén hét elismert szerző különleges darabját ismerheti meg a közönség a zenekar székházában.
A Kortárs Magyar Zenei Esten új, vagy még keveset játszott kompozíciókat ismerhet meg az érdeklődő közönség.
A belépés díjtalan, mindenkit szeretettel vár a MÁV Szimfonikus Zenekar!
A program az NKA támogatásával jött létre.